22 sept 2016 Green Transport Day – Ziua transportului verde

ASOCIATIA ECOLOGICA TURISMVERDE* MARCHEAZA PENTRU PRIMA DATA IN ROMANIA ZIUA TRANSPORTULUI VERDE, CONCOMITENT CU ZIUA MONDIALA & EUROPEANA FARA MASINI 2016, PRIN ACTIUNI DE INFORMARE SI ATENTIONARE, SOLICITAND AUTORITATILOR SA PROMOVEZE TURISMUL PE BICICLETA, TURISMUL PEDESTRU SI UTILIZAREA PREPONDERENTA A TRENULUI SI AUTOBUZULUI/MICROBUZULUI IN CALATORII.

Ziua transportului verde a fost marcata pentru prima data în cadrul Săptămânii Transportului Verde, in 17 iunie 1997, de Asociația pentru Transport Ecologic, din Marea
Britanie. Evenimentul era marcat doar pe plan local extinzandu-se mai apoi in Franta, ca din anul 2000, Comisia Europeana sa promoveze initiativa pe intregul continent european.

Anul acesta, in Europa, in 22 septembrie, “Ziua mondiala fara masini” incheie “Saptamana europeana a mobilitatii”  ce a debutat in 16 septembrie 2016. Ziua mondială fără mașini este marcată, anual, la data de 22 septembrie.

car-free-day

Scopul imediat este descurajarea, pe cât posibil, a circulației cu automobilul personal sau de serviciu, în favoarea deplasării cu bicicleta, a mersului pe jos ori, în ultimă instanță, a transportului în comun. Pe termen lung, se dorește crearea comunităților în care atât magazinele, cât și locurile de muncă se află în apropierea domiciliilor, la distanțe ce pot fi ușor parcurse pedestruu sau cu bicicleta.

In urma cu cateva zile s-a dat publicitatii un studiu realizat de Transport & Environment in care se arată că pe șoselele din Europa rulează aprox. 29 milioane de vehicule diesel nocive, care depășesc limitele legale de poluare. Cel mai mare număr se înregistrează în Franța (5,5 milioane), Germania (5,3 milioane), Marea Britanie (4,3 milioane), Italia (3,1 milioane), Spania (1,9 milioane) și Belgia (1,4 milioane).

România este în procedură de pre-infringement pentru problemele privind calitatea aerului in Bucuresti si alte orase, iar Comisia Europeană așteaptă un răspuns din partea autorităților care continua sa ignore folosirea regulată a bicicletei în scop utilitar și recreativ ca parte a unui stil de viață sănătos și parte a soluţiei la problemele de mobilitate urbană, bicicleta fiind un vehicul ecologic, eficient energetic, suficient de comod şi rapid, care ocupă puțin spațiu, nu face zgomot, nu emite noxe şi are efect benefic asupra celor care îl folosesc frecvent.

hotelbikeparking

Turismul verde, activ, nemotorizat este o formă de recreere și loisir foarte benefică din punct de vedere social, ecologic, cultural, economic și de sănătate publică, avantaje care sunt pregnante în cazul turismului pe bicicletă, care are un foarte mare potențial în România, valorificat însă în mică măsură din multiple motive.

greentourismbike_gtb

Asociatia ecologica Turismverde* membru al Federatiei Biciclistilor din Romania militeaza pentru dezvoltarea de trasee cicloturistice marcate si pentru limitarea accesului motorizat si introducerea bicicletelor in zonele turistice sensibile. De ziua mondiala fara masini lansam urmatorul:
A P E L
către autorităţile publice centrale, pentru  PROMOVAREA UTILIZĂRII BICICLETEI

Reiterând că folosirea regulată a bicicletei în scop utilitar și recreativ este parte a unui stil de viață sănătos și parte a soluţiei la problemele de mobilitate urbană, fiind un vehicul ecologic, eficient energetic, suficient de comod şi rapid, care ocupă puțin spațiu, nu face zgomot, nu emite noxe şi are efect benefic asupra sănătății celor care îl folosesc frecvent,
Dorind să avem orașe cu un sistem modern de mobilitate urbană, axată cât mai puțin pe autoturisme şi cât mai mult pe transport public, deplasare pietonală şi circulație biciclistică,
Considerând că turismul activ nemotorizat este o formă de recreere și loisir foarte benefică din punct de vedere social, ecologic, cultural, economic și de sănătate publică, avantaje care sunt pregnante în cazul turismului pe bicicletă, care are un foarte mare
potențial în România, valorificat însă în mică măsură din multiple motive, printre care și lipsa unor trasee turistice marcate pentru biciclisti,
Constatând că standardele și normativele tehnice pentru infrastructuri specifice circulației bicicletelor lipsesc sau sunt demult depășite, iar legislația rutieră în vigoare este desuetă și una dintre cele mai nefavorabile din Europa pentru bicicliști, instituind
interdicții, restricții și sancțiuni exagerate, neacordând facilitățile prezente în legislația majorității țărilor dezvoltate și nereglementând soluțiile moderne de facilitare a circulației cu bicicleta,și că inițiativele de modificare pe rolul autorităților nu prevăd ameliorări ale acestei situații,

SOLICITĂM :

1.    PARLAMENTULUI ROMÂNIEI , cu privire la proiectul de nou Cod Rutier aflat în procedură legislativă, să nu îl adopte în forma propusă de inițiatori, să invite la consultări Federația Bicicliștilor din România (FBR) și organizațiile membre ale acesteia și alte organizații care reprezintă interesele bicicliștilor și pietonilor, și să accepte amendamentele propuse și să opereze multiplele modificări și completări necesare ca proiectul să devină unul modern și favorabil pietonilor, bicicliștilor și transportului public, aliniat actualelor bune practici pe plan internațional și lăsând în sfârșit în urmă paradigma pro-automobilistică moștenită din secolul trecut și dovedită ca fiind o eroare pe care statele dezvoltate o regretă.

2.     MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE și GUVERNULUI ROMÂNIEI, tot ce am solicitat la pct.anterior, iar referitor la proiectele de acte normative recent inițiate de MAI, modificarea actualei legislații rutiere – proiectul de lege de modificare a OUG 195 / 2002 privind circulația pe drumurile publice și preconizatul proiect de Hotărâre de modificare a Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002 aprobat prin HG 1391/2006.

3.    MINISTERELOR competente, să avizeze, și GUVERNULUI ROMÂNIEI, să aprobe proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea Normelor metodologice privind crearea, amenajarea si omologarea traseelor de cicloturism, în forma promovata de Autoritatea Națională pentru Turism prin Ministerul Economiei, Comerțului si Relației cu Mediul de Afaceri, pe baza propunerilor Federației Bicicliștilor din România si organizațiilor membre ale acesteia, proiect a cărui adoptare este tergiversată de aproape două decenii.

4.    MINISTERULUI DEZVOLTĂRII REGIONALE ȘI ADMINISTRAȚIEI PUBLICE, să aprobe prin ordin ministerial, eventual comun cu Ministerul Transporturilor, dacă este cazul, un normativ tehnic actualizat și aliniat bunelor practici pe plan internațional, privind proiectarea, realizarea și mentenanța pistelor de biciclete și altor amenajări și infrastructuri specifice pentru biciclete, în forma propusă de organizațiile de bicicliști, sub egida Federației Bicicliștilor din România (FBR), conform protocolului încheiat cu Asociația OPTAR mandatată de FBR.

* * *
Apelul este deschis pentru semnare tuturor cetățenilor români majori, precum și ONG-urilor și operatorilor economici interesați de promovarea utilizării bicicletei.

Informații suplimentare la contact@biciclisti.ro, www.ccn.ro și 0744-576836

sau la turismverde@gmail.com, www.greentourism.ro/greentourismbike si 0752644724.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *